***小丸子的世界***

Friday, October 19, 2012

Bab 5 Konsep Organisasi Dan Struktur Pentadbiran Kerajaan


1 Tujuan utama organisasi pentadbiran adalah seperti yang berikut:
(a) mencapai objektif kerajaan yang telah ditetapkan
(b) membahagikan tugas-tugas kerajaan supaya dapat dijalankan dengan cekap dan berkesan
(c) mengelakkan pertindahan kerja melalui penyelasasan
(d) menentukan bidang kuasa pejabat-pejabat pentadbiran supaya mudah dikawal dan megelakkan penyalahgunaan kuasa.

2 Organisasi kerajaan bersifat birokrasi kerana:
(a) terdapat pembahagian dan pengkhususan kerja
(b) mempunyai hierarki atau lapisan kuasa yang bertingkat-tingkat
(c) mempunyai peraturan-peraturan dan prosedur-prosedur rasmi yang membebankan orang ramai
(d) kakitangan kerajaan yang berkhidmat dilantik sepenuh masa dan mempunyai tempoh perkhidmatan yang kekal dan berpencen
(e) melibatkan penyelenggaraan fail yang banyak.

No comments:

Post a Comment